Så luk dog døren for helvede
– helvedesforestillinger før og nu
Beskrivelser af helvede
Svovlsøer, syndere og Satan. Horn, hove og hugtænder. Helvede beskrives som et frygteligt sted, hvis pinsler og plager med stor detaljerigdom er gengivet i billedkunsten, i folketroen og i populærkulturen.
De fleste af disse forestillinger stammer ikke fra Bibelen, men fra værket Den Guddommelige Komedie skrevet af Dante Alighieri i begyndelsen af 1300-tallet. Men hvordan endte det med at være sådan? Og hvorfor er det stadig 700 år senere Dantes version af helvede, der er den dominerende i den folkelige forståelse?
Eleverne skal i dette projekt arbejde med Den Guddommelige Komedie som graphic novel, samt den nyskrevne novelle Enden på komedien af Jesper Wung-Sung. Med afsæt i teksterne skal de undersøge:
– Hvad begreberne lykke og lidelse indeholder, og hvordan de kommer til udtryk i teksterne.
– Hvordan Den Guddommelige Komedie benytter sig af intertekstualitet, deler fællesstof og opbygning med andre religioner og kulturer end den kristne.
– Hvordan Den Guddommelige Komedie har påvirket og stadig påvirker populærkulturelle og folkelige helvedesforestillinger.
– Hvilke forestillinger der er om helvede i folkekirken i dag.
Projektet kan oplagt køres tværfagligt mellem fagene dansk og kristendomskundskab.
Kirkebesøg og produkt
Der er mulighed for kirkebesøg til projektet. Eleverne skal her undersøge, hvilke forestillinger, der er om helvede i folkekirken i dag.
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Klassesæt af elevhæfter med Den Guddommelige Komedie som graphic novel og
nyskrevet novelle af Jesper Wung-Sung
Klassesæt af papdøre til produkt/kirkebesøg
Mulighed for kirkebesøg
Målgruppe: 7. – 10. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Lektioner: 8 – 10 lektioner
Periode: Fra sept. 2024