Den etiske kode

– om etik og robotter

Obs.: Dette er et Godt fra gemmerne-materiale. Det betyder, at det er et projekt, hvor der er en rest fra et tidligere skoleår. Når du bestiller materialer fra Godt fra gemmerne, skal du udfylde tilmeldingen nederst på siden, som du plejer. Når vi har modtaget din tilmelding, skynder vi os at tjekke, om vi har alle de ønskede materialer på lageret, og herefter kontakter vi dig. Det er derfor først, når du modtager en mail fra os, du kan være helt sikker på, om der er mere tilbage af det ønskede materiale.

I dette projekt skal eleverne arbejde med at koble etik og kodning – helt uden brug af computere!

Hvad er en robot?

Eleverne skal først lære om, hvad en robot er, hvordan den fungerer ud fra kodning, hvorfor en robot handler, som den gør og om en robot overhovedet kan handle etisk? De skal selv prøve at lave koder med fysiske materialer. Eleverne skal herefter lære om den gyldne regel og prøve at lave en kode, der beskriver den barmhjertige samaritaners handlinger. Gennem forskellige cases skal eleverne tage stilling til, hvad de ville gøre, hvis de så et menneske, der havde brug for hjælp.

Robot-gårdvagt

Til sidst i projektet skal eleverne programmere en robot-gårdvagt, så den kan hjælpe i en række situationer i frikvarteret.

Projektet er et forsøg på at koble forsøgsfaget teknologiforståelse med kristendomskundskab. Det kræver ingen forudgående viden om teknologiforståelse at undervise i projektet.

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Klassesæt af elevfoldere

Hjemmeside

Målgruppe: 4. – 6. klasse 

Fag: Kristendomskundskab og evt. teknologiforståelse

Lektioner: 6 lektioner

Periode: Fra sept. 2025