Er du rigtig klog?

– om etik i kunstig intelligens

Etiske overvejelser

Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder. Samtidig rejser de også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål:

– Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver?

– Bliver robotter og kunstig intelligens snart så avancerede, at grænserne mellem menneske og maskine udviskes?

– Hvad er det særligt menneskelige? Vores hjerne? Vores sjæl eller bevidsthed? Vores evne til at føle og elske?

Disse og andre spørgsmål undersøges projektet, hvor eleverne desuden præsenteres for eksempler på, hvor langt udviklingen af kunstig intelligens reelt er i dag samt en række cases, som de skal undersøge fordele og ulemper ved.

 Etik, livsfilosofi og bibelske fortællinger

Projektet er solidt forankret i den etiske og livsfilosofiske del af kristendomsfaget, men undervejs inddrages også bibelske fortællinger.

Projektet er udviklet med støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet. 

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Adgang til projektets hjemmeside

Lærerkursus

Husk vores lærerkursus: Kunstig intelligens i kristendomskundskab

Læs om kurset her: https://sks-skanderborg.dk/kunstig-intelligens/

 

Målgruppe: 7. – 10. klasse 

Fag: Kristendomskundskab og evt. teknologiforståelse

Lektioner: 6 lektioner

Periode: Fra sept. 2024