
Man kan da ikke gå på vandet!?
– om at læse bibelske tekster med forskellige briller
Hvordan ser verden egentlig ud?
Verden tager sig forskelligt ud, alt efter hvilke briller man ser den igennem – og sådan forholder det sig også med tekster. Vi ser og læser altid verden fra det sted, vi selv står. Vi ser en del, mens noget andet forbliver skjult.
I projektet her præsenteres dette med brillen som metafor for forskellige synsvinkler.
Eleverne arbejder med metaforen som en erkendelseskategori, der illustrerer, at menneskers blik og perspektiv på tilværelsen sjældent er helt ens. Metaforforståelsen leges ind med ”brillefodbold” og andre øvelser.
Nyproduceret tegnefilm
De forskellige perspektiver introduceres i en nyproduceret tegnefilm, hvor en dreng læser fortællingen om Vandringen på søen med tre forskellige briller. Eleverne læser derefter to andre bibelske tekster med projektets briller og undersøger om brillerne repræsenterer forskellige pointer i teksterne.
Gennem hele forløbet arbejder eleverne med en lille kasse, hvor kassens sider repræsenterer forskellige udlægninger af et begreb eller en tekst.
Kassen indgår også i projektets kirkebesøg, hvor eleverne erfarer, at også i kirkerummet kan ord og begreber betyde andet og mere, end det man kan se med det blotte øje.
Afrundende skriveworkshop
Projektet afrundes med en skriveworkshop designet af forfatter Mette Vedsø.
Via forskellige ord-skulpturer kommer projektets briller i spil og sættes i relation til metaforen VEJ.
Alle elever producerer tre skriftlige værker, som viser, at der også altid er flere mulige perspektiver på tilværelsen.
Projektet indeholder:
Nyproduceret tegnefilm fra Tiny Film
Spørgekort til gruppearbejde
En lille kasse pr. elev
Lærervejledning
Hjemmeside
Mulighed for kirkebesøg
Målgruppe: 5. – 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Lektioner: 11 lektioner plus evt. kirkebesøg
Periode: Fra sept. 2023