tro og tatoveringer
– om indre og ydre sprog
Engang var tatoveringer noget, som sømænd og kriminelle fik lavet. Sådan er det ikke længere. I dagens Danmark er tatoveringer blevet almindelige i alle dele af samfundet.
Ydre markører
Mange tillægger deres tatoveringer en særlig betydning. Måske er tatoveringen lavet på et skelsættende tidspunkt i livet. Måske skal tatoveringen symbolisere noget bestemt. Eller måske knyttes der en vigtig historie til tatoveringen. På den måde bliver tatoveringen ofte en ydre markør for noget indre.
Det er udgangspunktet for dette korte undervisningsforløb, hvor eleverne dels skal blive klogere på tatoveringen som fænomen og tatoveringens historie, og dels gennem videointerviews undersøge hvordan tatoveringer kan fungere som sprog for åndelighed.
Forløbet består af to-tre lektioners kernestof, og der kan efterfølgende tilvælges blokke, hvis det ønskes. Der skal afsættes en-to lektioner pr. blok, og blokkene udfolder blandt andet religiøse symboler og et større historisk perspektiv på tatoveringer.
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Klassesæt af miniaviser
Hjemmeside med videointerviews
Målgruppe: 7. – 10. klasse
Fag: Kristendomskundskab
Lektioner: 2 – 3 lektioners kernestof samt evt. valgfrie moduler
Periode: Fra nov. 2023