tro og tatoveringer

– om indre og ydre sprog

Engang var tatoveringer noget, som sømænd og kriminelle fik lavet. Sådan er det ikke længere. I dagens Danmark er tatoveringer blevet almindelige i alle dele af samfundet.

Ydre markører

Mange tillægger deres tatoveringer en særlig betydning. Måske er tatoveringen lavet på et skelsættende tidspunkt i livet. Måske skal tatoveringen symbolisere noget bestemt. Eller måske knyttes der en vigtig historie til tatoveringen. På den måde bliver tatoveringen ofte en ydre markør for noget indre.

Det er udgangspunktet for dette korte undervisningsforløb, hvor eleverne dels skal blive klogere på tatoveringen som fænomen og tatoveringens historie, og dels gennem videointerviews undersøge hvordan tatoveringer kan fungere som sprog for åndelighed.

Forløbet består af to-tre lektioners kernestof, og der kan efterfølgende tilvælges blokke, hvis det ønskes. Der skal afsættes en-to lektioner pr. blok, og blokkene udfolder blandt andet religiøse symboler og et større historisk perspektiv på tatoveringer.

Projektet indeholder:

Lærervejledning

Klassesæt af miniaviser

Hjemmeside med videointerviews

Målgruppe: 7. – 10. klasse 

Fag: Kristendomskundskab

Lektioner: 2 – 3 lektioners kernestof samt evt. valgfrie moduler

Periode: Fra nov. 2023

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.