Monstre på spil
– I kristendom, myter og overtro
Drabelige drager, modbydelige marer og tumpede trolde. Folketroen og religionerne er fulde af monstre. Men hvorfor er det egentlig sådan? Hvad kendetegner et monster? Og kan monstrene overhovedet overvindes?
Eleverne skal i dette projekt stifte bekendtskab med monstre fra Bibelen, den nordiske mytologi og fra den danske folketro, ligesom de også skal få indblik i, at mennesker på tværs af religion og kultur altid har skabt fortællinger om monstre, for at kunne forstå den verden, som de selv er en del af.
Til projektet har forfatter Morten Dürr sammen med illustrator Julie Østergaard lavet en fortælling om monstre og mennesker og om frygt og mod. Fortællingen ledsages af et lydspor, komponeret af Mathias Madsen Munch. Lydsporet er en musikfortælling til bogen og er indspillet af et klassisk symfoniorkester.
Gennem den æstetiske treklang: fortælling, illustration og musik møder eleverne sammen med de to børn Felix og Anna forskellige monstre, som de efterfølgende skal arbejde videre med. Monstrene skal undersøges gennem lege og bevægelse, men også gennem de medfølgende faktakort som i punktform kategoriserer monstrene.
Samtidig med at der arbejdes danskfagligt og kristendomsfagligt med de forskellige monstre i historien, får eleverne også mulighed for selv at komme med deres bud på hvad de selv er bange for, altså hvordan deres eget monster ser ud, og hvordan man kan overvinde det. I kirkebesøget vil eleverne kunne høre nærmere om kirken og kristendommens monstre. Hvem er de, og tror man på dem i dag? Hele projektet afsluttes med, at eleverne fremlægger deres egne monstre for hinanden.
Projektet indeholder:
- Den kæmpestore oplæsningsbog Felix og Monstrene af Morten Dürr
- Hjemmeside med lydspor til fortællingen
- Faktakort
- Lærervejledning med elevoplæg
- Mulighed for Kirkebesøg
Målgruppe: 1. – 3. klasse
Fag: Kristendomskundskab, dansk (med mulighed for inddragelse af musik og billedkunst)
Lektioner: 11 + kirkebesøg
Periode: Fra september 2023
Til dette projekt kan lærerne kun tilmelde sig selv og sine egne klasser