Den etiske kode
– om etik og robotter
I dette projekt skal eleverne arbejde med at koble etik og kodning – helt uden brug af computere!
Hvad er en robot?
Eleverne skal først lære om, hvad en robot er, hvordan den fungerer ud fra kodning, hvorfor en robot handler, som den gør og om en robot overhovedet kan handle etisk? De skal selv prøve at lave koder med fysiske materialer. Eleverne skal herefter lære om den gyldne regel og prøve at lave en kode, der beskriver den barmhjertige samaritaners handlinger. Gennem forskellige cases skal eleverne tage stilling til, hvad de ville gøre, hvis de så et menneske, der havde brug for hjælp.
Robot-gårdvagt
Til sidst i projektet skal eleverne programmere en robot-gårdvagt, så den kan hjælpe i en række situationer i frikvarteret.
Projektet er et forsøg på at koble forsøgsfaget teknologiforståelse med kristendomskundskab. Det kræver ingen forudgående viden om teknologiforståelse at undervise i projektet.
Projektet indeholder:
Lærervejledning
Klassesæt af elevfoldere
Hjemmeside
Lærerkursus
Husk vores lærerkursus: Kunstig intelligens i kristendomskundskab
Læs om kurset her: https://sks-skanderborg.dk/kunstig-intelligens/
Målgruppe: 4. – 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab og evt. teknologiforståelse
Lektioner: 6 lektioner
Periode: Fra sept. 2024